• ×

06:57 مساءً , الإثنين 4 يوليو 2022

"بتانة" تدخل سوق النشر الورقي

زيادة حجم الخط مسح إنقاص حجم الخط
القاهرة - محمود الغيطاني :  

في خطوة جديدة، أقدم موقع "بتانة" الثقافي على فكرة النشر الورقي للكتب، للمزيد من المساهمة في نشر المنتج الثقافي، وكانت أولى إصدارات "بتانة" هو كتاب "كل العواطف.. حكايات 100 غنوة"، للكاتب مؤمن المحمدي، وهو الكتاب الذي يتناول فيه المحمدي الحكايات والأغاني وذكرياتها بأسلوب تغلب عليه العامية، وكأنه يجلس ليحكي لنا ببساطة.

يقول المحمدي في كتابه: "لما كتبت حكاية غنوة "أنساك" في كتابي اللي قبل كدا "حكايات المحمدي"، حسيت إن حكايات الأغاني مش بس حاجة للسمر، والتسلية، على شوية نميمة، وشويتين حكي، تاريخ أغانينا بيختصر تاريخنا اللي "بجد"، مش بس التاريخ السياسي المسجل في الدفاتر الرسمية، وبرصد حكاية 100 غنوة على مدار ييجي 150 سنة، تقدر تكوّن صورة لـ للي حصل واللي بيحصل، ويمكن اللي لسة جاي، وتكتشف كمان إن الأغنيات هي اللي فيها "كل العواطف"، اللي أم كلثوم عبرت فيها حاجات كتير، ويمكن عن كل حاجة".

بهذه الخطوة التي أقدم عليها موقع "بتانة" الثقافي يكون قد دخل في شكل جديد لإنتاج وتوزيع الثقافة الذي لم نره في مصر من قبل، حيث يقوم بالتوزيع المجاني للكتب، ومنح العديد من الجوائز المالية المجانية للتشجيع على القراءة، كما دخل مؤخرا عالم النشر.

بواسطة : المدير
 0  0  1398
التعليقات ( 0 )